Tai-Chi – w poszukiwaniu równowagi i harmonii ciała i umysłu

Spotkanie miało w dużej mierze charakter warsztatowy. Po krótkim wprowadzeniu omawiającym historię, znaczenie nazwy i podstawowe zasady odbył się pokaz ćwiczeń. Następnie, korzystając z instrukcji i bogatego komentarza prowadzących, uczestnicy mogli  wykonać je samodzielnie i poczuć ich działanie oraz mogli zadawać pytania. Wykonano też automasaż i masaż w parach.

Gliwice 20 lipca 2017

Prowadzący: Iwona Wojciechowska, Antoni Żoczek – Szkoła Tai-Chi Snake Style, Rybnik

Wszystkich zainteresowanych, którzy chcieliby doświadczyć czym jest Tai-Chi Chuan Snake Style zapraszamy na zajęcia, które odbywają się przez 10 miesięcy w roku od września do czerwca od godziny 9:00 do 10:30 w Filii GCOP Gliwice, Barlickiego 3.

DLA CHCĄCYCH WIEDZIEĆ WIĘCEJ:

Nazwa:

Tai-Chi to system ćwiczeń ruchowych stworzony na bazie tradycji filozoficzno-zdrowotnej funkcjonującej w Chinach od tysięcy lat. W nazwie „Tai-Chi Chuan” – „Chuan” oznacza „Pięść”, czyli w przenośni „Walka”. Możemy więc przetłumaczyć tą nazwę jako: Pięść (Walka) Tai-Chi. Tai-Chi to z kolei termin filozoficzny wywodzący się z taoizmu i konfucjonizmu, oznaczający równowagę między Ziemią i Niebem, energią „Yin” i „Yang. Jest nazwą stanu wszechświata, w którym doszło już do podziału na Yin i Yang (ale pozostają one jeszcze w równowadze), przeciwieństwem Wu Chi, stanu sprzed tego podziału. Bywa tłumaczone jako „Wielka Równowaga”, ale i jako „Najwyższa Ostateczność”. Tai Chi Chuan bywa również nazywany „medytacją w ruchu”, gdyż ćwiczący płynne, harmonijne ruchy wchodzi w stan głębokiego odprężenia, spokoju i koncentracji.

Podstawowa idea:

Sztuka Tai-Chi opiera się na idei równowagi dynamicznej, płynnego przechodzenia i uzupełniania się przeciwstawnych aspektów: ruch przód-tył, góra-dół, lewo-prawo, na zewnątrz-do wewnątrz, miękkość-twardość, delikatność-solidność, powolność-szybkość itd. Nie chodzi w nim o brutalną siłę mięśni, ale o koncentrację, rozluźnienie i energię, współdziałanie z naturą, wykorzystanie energii przeciwnika. Płynąć pod prąd jest ciężko; w pływaniu z prądem nie jest potrzebna siła i to wykorzystuje Tai-Chi.

Dlaczego ludzie praktykują Tai-Chi?

Sztuka ta praktykowana jest z różnych przyczyn osobistych: zazwyczaj jako sztuka walki lub sposób na osiągnięcie zdrowia i długowieczności. Wielu ludzi robi to też dlatego, że ćwiczenie sprawia im przyjemność i daje poczucie naładowania pozytywną energią.

Sztuka walki:

Tai-Chi jest efektywną sztuką walki, daje różnorodne sposoby aktywnej samoobrony. Każdy ruch formy może stanowić bojową aplikację wykorzystywaną podczas konfrontacji. Każda walka w istocie rozpoczyna się na poziomie psychicznym, a jej fizyczny wyraz jest tylko zewnętrznym ujawnieniem tych poprzednich zmagań. Dlatego wprawny sztukmistrz w większości sytuacji potrafi zakończyć walkę jeszcze zanim się zacznie. W klasykach napisane jest, że najlepszą formą walki jest powstrzymanie jej.

Korzyści zdrowotne:

Tai-Chi Chuan jest doskonałym systemem zdrowotnym. W trakcie ćwiczeń zwiększa się zarówno samokontrola oraz siła fizyczna i umysłowa, spowalnia proces starzenia, podnosi sprawność układu odpornościowego, poprawia stan zdrowia. Regularna praktyka prowadzi do wszechstronnego rozwoju ciała, do rozciągnięcia mięśni i ścięgien, a przez skręty kręgosłupa do masażu organów wewnętrznych. W szybkim tempie zmniejszają się ograniczenia ruchowe, ponieważ ćwiczenia te uaktywniają pracę rejonów ciała nie używanych przez wiele lat. Wzmacniają się mięśnie okołokręgosłupowe, zwiększa się elastyczność mięśni tułowia i pleców. Powraca prawidłowa ruchliwość wszystkich stawów. Zwiększa się wydolność układu krążenia, dopływ krwi do naczyń wieńcowych. Skurcze mięśnia sercowego stają się silniejsze, polepsza się przepływ krwi i wymiana gazowa w pęcherzykach płucnych. Stajemy się spokojniejsi, zdrowsi, silniejsi, mamy nie tylko sprawniejsze ciało, ale i większą energię do działania.

Osiąganie równowagi i radości życia:

Jednym z kluczowych celów praktyki Tai-Chi Chuan jest doprowadzenie do stanu równowagi umysłu. Jest to ważne, gdyż według medycyny chińskiej wszystkie choroby mają swój początek w umyśle. Poprzez rozluźnienie i miękkość, połączone z koncentracją – umysł  uspokaja się i  rozjaśnia, ćwiczący osiąga stan relaksu, komfortu psychicznego i pogodnego nastroju, znajduje wewnętrzną harmonię. Pozwala mu to być cały czas zrównoważonym emocjonalnie. Sprawiając, że człowiek staje się mistrzem dla samego siebie,  Tai-Chi zwiększa zdolność do osiągania sukcesów we współczesnym świecie. Uczy jak być szczęśliwym i cieszyć się życiem, zgodnie z zasadą „jaki umysł, takie życie”. Wszystko w nim, jak i wokół zostaje zrównoważone, a osoby z zewnątrz wyraźnie dostrzegają pozytywne zmiany.

Historia:

Początki Tai-Chi giną w mrokach legend. Jego pochodzenie i natura nie są historycznie weryfikowalne do około XVII wieku. Na przestrzeni ostatniego tysiąclecia w różnych legendach pojawia się jednak osoba jednego alchemika i pustelnika, nieśmiertelnego Chang-San Feng (Zhang Sanfeng). Według jednej z legend miał on wizję jak wykorzystać energię. Wg innej wersji, przyśniła mu się walka żurawia z wężem, wg jeszcze innej taką walkę zaobserwował. Jakkolwiek jest to przedstawiane, doznał olśnienia na temat roli miękkości ruchów w ustępowaniu i ataku. „Miękkie sztuki walki”- tak najpierw nazywano Tai-Chi. Pierwsze dokumenty wiążą  Tai-Chi z Rodziną Chen i osobą Chen’a Wangtinga. Nie jest jednak jasne jak  Rodzina ta zaczęła praktykować swój wyjątkowy styl ćwiczeń.

Style:

W trakcie rozwoju Tai-Chi powstawały różne style. Najstarszym z nich jest właśnie styl Chen. Z niego wyodrębnił się styl Yang (obecnie najbardziej rozpowszechniony). Następnie powstały style Wu i Sun. Każdy z nich posiada zestawy charakterystycznych technik. Wszystkie połączone są wspólnymi korzeniami i podstawami filozoficznymi, przyjmującymi istnienie energii Chi. W istocie rzeczy, każda technika opiera się na pracy z tą energią.

Specyfika stylu Snake:

Instruktorzy, którzy prowadzili spotkanie reprezentują styl Snake czyli Styl Węża z Rodziny Yang. Sztuka ta została stworzona przez Yang Luchana i rodzina Yang chowała ją zazdrośnie przez okres pięciu generacji jako styl sekretny, wewnętrzny. Uczyła wyłącznie stylu Tygrysa zwanego również stylem do nauczania, co oznaczało – styl do nauczania innych, styl zewnętrzny. Styl Tygrysa reprezentuje powierzchnię prawdziwej praktyki rodziny Yang, co znaczy, że posiadał on ograniczony sens bojowy i udzielał ograniczonych wytłumaczeń odnośnie pracy wewnętrznej, stanowiącej sam rdzeń i silnik tej praktyki. W Snake Stylu stosowana jest ta sama powszechnie znana forma 108 ruchów. Wyróżnia go natomiast sposób wykonywania każdego ruchu. Snake Style jest przede wszystkim zbiorem konceptów pracy wewnętrznej. To właśnie wewnętrzna praca prowadzi do całkowitego zrozumienia Tai-Chi Chuan i uzyskania legendarnych efektów

Czym wyróżnia się Snake Style?

  1. Posiada we wszystkich ruchach wyjątkową giętkość i elastyczność.
  2. Zawiera dwie ręczne formy: formę wolną lub Tai-Chi Form oraz formę szybką czyli Long Boxing.
  3. Zawiera również Chi Kungi rodziny Yang, 6 tradycyjnych metod pchających rąk, ćwiczenia Fa Jin mistrza Ip , 3 formy z Bronią
  4. Ruchy ramion są proste, krótkie i ściśnięte
  5. Kroki i przemieszczania są szybkie, dynamiczne i żwawe .
  6. Przemieszczenia przypominają ruchy węża
  7. Zamiast linii prostej poruszamy się z jednej strony na drugą wg antycznej zasady Tai-Chi Chuan – unikania konfliktów .
  8. Mięśnie wewnętrzne które nazywany mięśniami rdzenia osiągają największy stopień ruchomości i odgrywają decydującą rolę przy przyjmowaniu postaw i utrzymaniu równowagi i struktury cielesnej.
  9. Stawy kolan są utrzymywane w stanie otwarcia w każdym ruchu, co eliminuje nacisk masy ciała na staw kolanowy i co zapewnia doskonałą cyrkulację Chi w nogach.
  10. Snake Style prawdziwie realizuje to, co napisano w klasyce Tai-Chi Chuan: kiedy jedna część ciała się porusza, wszystko się porusza, kiedy jedna część ciała się zatrzymuje wszystko się zatrzymuje. To zdanie oznacza, że całe ciało powinno być zjednoczone w praktyce Tai -Chi Chuan. I nie chodzi tutaj o synchronizację, ale o konkretny wewnętrzny sposób poruszania się.
  11. Rezultatem praktyki Snake Style jest pojawienie się legendarnego efektu „iron in cotton”, mocnej energii koncentrującej się w przedramionach, co im daję siłę i żwawość.

Na bazie spotkania i dostępnych materiałów, m.in. internetowych opracowała: Krystyna Kozikowska-Koppel

Poznawanie Tai-Chi to również kontakt z innymi osobami, biorącymi udział w zajęciach. Uczestniczenie w nich daje możliwość poznania wielu interesujących, wspaniałych ludzi. Dodatkowo część ćwiczeń Tai-Chi wykonuje się z partnerem, co rozwija i pogłębia umiejętności społeczne. Ćwicząc z drugą osobą uczymy się empatii, rozwijamy zdolność wyczuwania energii oraz najmniejszej zmiany w ciele. Nastrój skupienia i harmonii pomaga w zrozumieniu wzajemnych relacji pomiędzy wszystkimi ludźmi. Osiągnięcie wewnętrznej równowagi służy nie tylko ćwiczącemu, ale ważne jest dla równowagi psychicznej całej lokalnej społeczności.

Chcielibyśmy stworzyć u nas pewnego rodzaju społeczność Tai-Chi, w której można znaleźć nie tylko wiedzę i korzyści osobiste, ale wspólny cel, przyjaźń, wzajemny szacunek, szczerość i otwartość, tematy do odkrywczej rozmowy oraz przyczynić się do budowania spokojniejszej i bardziej harmonijnej atmosfery w mieście.

Osoby zainteresowane współpracą zapraszamy do kontaktu nr telefonu 884-352-244, adres mailowy podany w zakładce KONTAKT oraz bezpośrednio w biurze Centrum Inicjatyw Społecznych przy Barlickiego 3. Można do nas też zgłosić się indywidualnie i porozmawiać m.in. z naszą CIS-ową psycholożką, która swego czasu (lata 90-te) była organizatorem jednych z pierwszych zajęć Tai-Chi w Gliwicach.